19.03.2010.

XD Koncept

Prateći ekološke trendove i razvijajući najnovija tehnološka dostignuća, tvrtka DOK-ING od osnutka se zauzima za programe održivog razvoja, u sklopu kojih je i prelazak na alternativne pogone vozila. Tako je dio specijalnih vozila DOK-ING-a hibridno ili potpuno električno. Sada se njima pridružuje i koncept gradskoga električnog automobila, kodno nazvanog 'XD'. DOK-ING smatra da je sada pravi trenutak za njegov razvoj, jer još nije potpuno formirano svjetsko tržište električnih automobila. Ipak, zbog sadašnje recesije za realizaciju serijske proizvodnje u našoj zemlji vjerojatno će biti nužna strana ulaganja. Ako ih ne bude, DOK-ING planira XD proizvoditi i opremati prema narudžbama pojedinaca.

Primjenom novih računalnih tehnologija u DOK-ING-u, XD je prvi automobil potpuno razvijen na računalu, posebice njegova karoserija koja je stvorena bez klasičnog, dugotrajnog i mukotrpnog ručnog modeliranja. Glavni konstruktor XD-a je diplomirani inženjer Vjekoslav Majetić, direktor i vlasnik DOK-ING-a, a stilizacija i dizajn djelo je Igora Jurića, stručnjaka koji je godinama radio u njemačkoj automobilskoj industriji na sličnim projektima.

xd dok ing koncept

Dizajn

Organička skulptura puna strasti
Emocionalnim dizajnom XD-a dominiraju tri elementa – organička skulptura oble karoserije s inkorporiranim branicima i vratima koja se otvaraju prema gore (gull wing), karakterni (asertivan) izgled prednjeg dijela vozila 's pronicljivim očima' te u obliku slova 'X' oblikovana signalna svjetla koja definiraju stražnji automobila. Ona dolaze do izražaja posebice u vožnji, jer su programirana tako da kod kočenja svijetli cijeli oblik 'X', a kod skretanja samo polovica, odnosno strelica u smjeru kojim će XD nastaviti vožnju.

Samosvjestan i dinamički karakter XD-a
Prednji dio XD-a ističe snažan karakter vozila – 'simpatičnog i inteligentnog gradskog mangupa' koji je pronašao svoju sigurnost i smisao života u ekološkom osviještenju.

Poletan gradski mališan’
Strastveni okruglasti oblik karoserije XD-a koji je nalik na 'mjehurić' (ili kako su ga već neke auto-revije počele zvati: 'brzoj gradskoj bubi'), ne samo da omogućuje veliku i funkcionalnu udobnost, nego i sigurnost.

xd dok ing koncept

Udobnost

Ergonomična i prostrana, vozaču i putnicima prilagođena kabina
Ergonomični koncept funkcionalnosti, prostranosti i udobnosti osnova je unutarnjeg uređenja kabine XD-a. Široka vrata otvaraju gotovo cijelu kabinu, pa su i ulazak i sjedanje na prednja i 'stražnja' sjedala vrlo lagani. Kod potpuno opremljenog XD-a vrata će se otključavati sama – "prepoznat" će da imate kodirani ključ.

Ona će se 'sama' (električki) otvoriti, najprije ustranu, a tek tada prema gore, ne tražeći više mjesta od standardnih automobilskih vrata - do polovine njihova kuta otvaranja. Istaknimo i da u obliku "galebovih krila" oblikovana vrata vozaču kod izlaska iz vozila po kiši omogućuju da 'se stisne ispod nadstrešnice' – dok iz tuljca u vratima ne izvadi kišobran.

Interijer: Ipsilon u ‘X-u’
Tri sjedala postavljena u obliku 'ipsilona', kakva su među prvima u svijetu odabrana za XD, omogućuje puno prostora kako vozaču tako i putnicima. Vozač je smješten naprijed u sredini kabine, a putnici postrance iza njega. S obzirom na to da ispred putnika nema prednjih sjedala, oni maju prostora za noge kakav mogu naći tek u limuzinama.

xd dok ing koncept

Sljedeća je novost konstrukcija vozačeva sjedala. Kako je smješteno u sredini kabine, ono se kod ulaska/izlaska zakreće u odgovarajućem smjeru za oko 25 stupnjeva, kako bi vozaču olakšalo sjedanje ili ustajanje. Vozačevo se sjedalo može prilagoditi u više točaka i ima pomične naslone za ruke, a oblikovano je tako da tijekom vožnje rasterećuje tijelo i kralježnicu.

Slična su i sjedala putnika, jedino što putnici svoje naslone za ruke imaju na bočnim oblogama kabine. Straga su i isofix-točke za pričvršćivanje dječjih sjedala. Rasvjeta u kabini je difuzna, a boja i intenzitet mogu se regulirati, tj. programirati prema želji, jer je izvedena u LED-tehnologiji. U standardnoj su opremi i električni podizači stakala te električno podešavanje osvrtnih zrcala.

xd dok ing koncept

Dodirljive funkcije XD-a
Komande i informacije o vozilu i vožnji na 'ploči za instrumente' ispred vozača također su inovativne. Na njoj su tri pregledna i lako dostupna ekrana osjetljiva na dodir. Ekran u sredini prvenstveno ističe informacije o brzini vozila i kapacitetu baterija. Na desnom su ekranu komande vozila, među kojima je najistaknutija tipka 'Start' za uključivanje vozila. Na njezinu obodu je izbornik smjera vožnje: 'naprijed – neutralni – unatrag' te izbornik režima vožnje - 'Economic' ili 'Sport'. Uz njih je tipka za svjetla, zatim one za otvaranje prozora, regulator brzine brisača vjetrobranskog stakla, tipka za pranje vjetrobrana te regulator provjetravanja/klime. Lijevo se nalazi 'infotainment-display'.

Zabava i putne informacije
U XD je ugrađen vrhunski radio-uređaj s RDS-om i Bluetooth komunikacijom, CD-om, a tu je i USB utičnica, DVD-player i navigacijski uređaj. Infotainment diplay lijevo od vozača, ne služi samo za upravljanje navedenim uređajima, nego i za prikaz njihova sadržaja – auto-karte ili video zapisa.

Pasivna sigurnost
U svim sjedalima su sigurnosni remeni koji se sami zatežu, a kabina je okružena nizom zračnih jastuka i zračnih zavjesa koji u slučaju snažnih sudara sa svih strana 'omataju' tijela i glave putnika (uključujući i iza stražnjeg stakla).

xd dok ing koncept

Performanse

Aktivan doživljaj vožnje u XD-u zanosan je na svaki način. Njegovo je snažno ubrzanje strastveno, a posebice uzbuđuje to što je pravocrtno i bez ikakvih trzaja. Jednostavno rečeno - XD vas jednako 'lijepi' za naslon kod ubrzavanja od 0 do 20 km/h kao i, primjerice, kod onih od 60 do 80 km/h! Jer XD ima zakretni moment od 360 Nm – već na 0 broja okretaja. Za to su zaslužni iznimno precizni elektromotori (kakvi se koriste kod računalom upravljanih alatnih strojeva koji svoj rad mjere u mikronima), odnosno vozač pritiskom papučice preciznoga elektroničkog akceleratora ('nemehaničke papučice gasa').

Zato se XD na brzim gradskim prometnicama, obilaznicama i autocestama ravnopravno nosi s automobilima iz 'više klase', a prema mnogim je karakteristikama i superioran. Ubrzanjem (6,6 sekundi 0 do 100 km/h) može se uspoređivati samo s automobilima izrazitih sportskih osobina (rijetko ih susrećemo), dok maksimalnom brzinom koja je ograničena elektronički na teoretskih 130 km/h (u praksi će to vjerojatno biti 135 km/h), zadovoljava sve zahtjeve sigurnosti u prometu.

xd dok ing koncept

Baterije XD-a

Zbog sigurnosti i pouzdanosti, u XD su ugrađene baterije najnovije tehnologije: litijsko-željezno-fosfatne. One su nezapaljive i manje se griju od ostalih. Vrijeme punjenja, ako su uključene u standardne kućne utičnice (220 V), ovisi o jakosti toka struje (mjerimo ga u amperima). Na onoj standardnoj koju kontrolira osigurač od 10 do 16 ampera, punjenje prazne baterije do njezina punog kapaciteta trajat će oko 8 sati, a najčešće dopunjavanje s 20 do 30 posto kapaciteta do 80 posto kapaciteta trajat će samo 3 do 4 sata. Punjenje baterija XD-a preko 'dvostruko jače utičnice' - izvorom struje od 32 ampera - trajat će upola manje.

Ekonomičnost

Baterije XD-a vrlo su izdržljive i jamče operativnost najmanje 150.000 kilometra. Ako, primjerice, većina gradskih vozača na tjedan ne pređe više od 250 km, to znači da će ih baterije služiti 10 godina, uz potrošnju struje za punjenje od oko 7 kuna na 100 km - prema današnjoj cijeni struje ('noćne tarife') u Hrvatskoj.

xd dok ing koncept

Dodatna oprema

XD će u serijskoj proizvodnji imati vrlo bogatu oprema, ali i mnogobrojne dodatke kojima će ga njegovi budući kupci moći personalizirati. Jedan o najzanimljivijih je 'vanjski zvuk automobila'. Naime, Iako još ne postoje propisi koji uvjetuju da i 'bešumni električni automobili' moraju proizvoditi neki zvuk kako bi ih prolaznici čuli, u XD će se po narudžbi moći ugraditi sustav vanjskih zvučnika (skrivenih ispod vozila) i oni će - prema vozačevu izboru - emitirati šum benzinskog automobila, traktora, Formule 1 ili koji će on poželjeti instalirati – na isti način kao što s interneta 'skidamo zvukove za naše mobitele'.

Vrijednost projekta i cijena vozila
DOK-ING financira razvoj XD-a iz redovite proizvodnje. Troškovi će biti objavljeni kada se razvoj bude u cijelosti završen. O prodajnoj cijeni automobila još je prerano govoriti, jer nisu gotovi planovi o njegovoj proizvodnji, ali procjenjuje se da neće biti viša od sličnih električnih automobila.

Troškove za serijsku proizvodnju XD-a u Hrvatskoj trenutačno u DOK-ING-u procjenjuju na oko milijardu kuna - ovisno o veličini proizvodnog pogona/serija i potrebi tržišta za takvim vozilom. Dakako, troškovi proizvodnje ovisit će i o tome hoće li se XD proizvoditi u Zagrebu ili negdje u Hrvatskoj gdje je proizvodnja financijski manje opterećena.

xd dok ing koncept

Dotjerivanje prototipa XD-a i njegova prilagodba masovnoj proizvodnji trajat će još oko godinu dana. U serijskoj proizvodnji taj bi automobil trebao biti u cijelosti hrvatski proizvod.

Tehnički podaci

Broj sjedala: 3
Broj vrata: 3 uključujući stražnja
Dužina: 2800 mm
Širina: 1700 mm
Visina: 1600 mm
Motor: Električni AC bez četkica
Baterije: Litij-željezo-fosfatne (LiFeP04), 30 kWh
Neto težina: 1100 kg
Snaga: 80 kW (106 KS)
Zakretni moment: 360 Nm (pri 0 okretaja)
Maksimalna brzina: 130 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 7,7 sekundi
Domet: 200 - 250 km
Režim vožnje: Economic - Sport
Tipično vrijeme punjenja: 0 - 80% oko. 6 sati, 230 V / 16A | 0 - 100% oko 8 sati, 230 V / 16A
Potrošnja: 0,12 kW/km
Klima: Automatska + električna ventilacija i grijanje
Zračni jastuci: 360 stupnjeva
Sigurnosni pojasevi: 3 točke, inkorporirani u sjedište, 2x isofix na stražnjim sjedalima
Program stabilnosti: Integralni elektronički
Upravljač: Elektronski servo
Kočnice: Elektro-regenerativne, ABS, elektronička parkirana kočnica
Veličina kotača: 17 cola
Infotainment: Stereo radio, RDS, CD/MP3, DVD, Bluetooth, navigacija
Opcije: Pogon na sva 4 kotača, elektromagnetski amortizeri, kožna sjedala.

: Pogledajte ostala Dok-ing vozila :

Bookmark and Share







facebookyou-tube
oldtimer club